Povinné ručení z ledna na únor zdražilo o 62 Kč

Ačkoliv čeští řidiči zažívali od roku 2019 neustálý pokles průměrné ceny povinného ručení, na začátku letošního roku došlo k mírnému zdražení. Budoucí růst průměrné ceny tohoto autopojištění byl však avizován již ke konci roku loňského, tudíž se nejedná o překvapivou situaci. Jaký vývoj ceny lze nadále očekávat?

Povinné ručení se stěží zaplatí, a proto jsou české pojišťovny nuceny cenu tohoto zákonného pojištění vozidel postupně zvyšovat. Právě v únoru došlo k mírnému zdražení průměrné ceny, o čemž vypovídá POVIndex, jenž se cenou povinného ručení dlouhodobě zabývá.

Přestože byla modelová situace tvořena pro konkrétní typ vozidla – Škoda Octavia 1,6 TDI, 85 kW – určitý trend ze vzniklé situace bezpochyby pozorovat lze. Zmiňovaný vůz byl vybrán zejména z důvodu, že se jedná o nejtypičtější typ automobilu, který české domácnosti využívají.

Dle výše uvedeného indexu se cena za povinné ručení dostala na hodnotu 6682 Kč. V březnu ovšem povinné ručení o 160 Kč zlevnilo a jeho průměrná cena tak klesla na 6 522 Kč.

Bez povinného ručení se řidič neobejde. S jeho výběrem pomůže kalkulačka.

Spočítat cenu povinného ručení >

Ceny se napříč regiony liší

Tuto částku je však nutné brát s určitou rezervou. Zaprvé je tvořena pro konkrétní automobil a v každém městě či regionu se navíc částka liší. Pražští motoristé například za povinné ručení zaplatí v průměru o 9,6 % více. Naopak v regionálních městech s počtem obyvatel do 20 tisíc obyvatel se může jednat o částku dokonce o 11,9 % nižší.

Roční pojistné v Praze však v meziročním srovnání i přes mírné zdražení vychází levněji. V únoru letošního roku se cena ustálila na 7392 Kč, kdežto v roce předchozím za tento typ pojištění vozidel řidiči zaplatili v průměru 7646 Kč. V regionech může být situace odlišná dokonce i v porovnání měst o stejné velikosti.

Povinné ručení je stanoveno zákonem. Bez jeho sjednání řidič nesmí s vozidlem na pozemní komunikace.

Česká kancelář pojistitelů (ČKP) nicméně upozorňuje na fakt, že výše uvedený POVIndex uvádí ceny až o 50 % nad skutečným průměrem trhu. Děje se tak právě kvůli vybrání pouze jednoho typu vozidla, z čehož nemohou vyjít kompletní informace.

Vypovídající hodnotu mají zejména srovnání, která se zabývají všemi aspekty cenotvorby. Konkrétně se jedná o:

S cenou za povinné ručení úzce souvisí také rizikovost. Pojišťovny obecně považují za rizikové řidiče zejména mladší osoby do 21 let. Do rizikovější skupiny však spadají rovněž řidiči starší 75 let, u kterých je pravděpodobnost bezeškodního průběhu mnohem nižší.

Povinné ručení má problém si na sebe vydělat

Přestože tuzemští pojistitelé vyberou na pojistném až 26 miliard Kč ročně, povinné ručení si na sebe stěží vydělá. Zprvu se tato částka může jevit až jako astronomická, nicméně jenom výše vyplacených škod se loni vyšplhala na 16 miliard Kč. Tím však platby pojišťovnám nekončí – je nutné zaplatit také likvidátory, makléře, zprostředkovatele a v neposlední řadě také povinné odvody.

Tyto dílčí položky vychází celkem 9 miliard Kč, z čehož lze jednoduše vyvodit fakt, že pojišťovací byznys nemusí pouze prosperovat. Opravy, jež musí pojišťovny hradit, jsou čím dál složitější a hlavně dražší. Celkové náklady spojené s pojistnými událostmi jsou tak pro jednotlivé společnosti mnohdy neúnosné.

Osoby starší 75 let jsou při sjednávání povinného ručení řazeny do rizikovější skupiny.

Právě kvůli výplatám škod nyní dochází k mírnému růstu cen. Většina řidičů navíc stojí o co nejlevnější povinné ručení, jelikož si chtějí pouze splnit svou zákonnou povinnost. I z tohoto důvodu pak motoristé nestojí ani o sjednání neméně důležitého havarijního pojištění. Přesto právě i to nejlevnější havarijní pojištění může člověku ušetřit velkých trablí.

Samotné pojišťovny v minulosti své nabídky upravovaly na ty nejnižší hodnoty, a to v kvůli konkurenčnímu boji. Za tato období tedy částky vybrané na pojistném nedosahovaly vysokých hodnot, na což nyní téměř všechny společnosti musejí náležitě reagovat.

Nejvýhodnější havarijní pojištění online a z pohodlí domova? Jeho sjednání zabere pár okamžiků.

Sjednat havarijní pojištění na míru >

Roste i počet aut se sjednaným pojištěním

V České republice pouze za loňský rok přibylo 169 tisíc vozidel se sjednaným pojištěním odpovědnosti z provozu vozidla, jak se jinak povinné ručení nazývá. V současné době tak tímto autopojištěním disponuje více jak 8,5 milionů vozidel.

Povinné ručení lze v tuzemsku sjednat u velkého množství pojišťoven. Mezi oblíbené společnosti se řadí:

Nabídka uvedených institucí však může být pro řidiče značně nepřehledná, a tak se vyplatí sáhnout po internetových srovnávačích pojištění vozidel či kalkulačce povinného ručení. Zodpovědní řidiči mohou zároveň využít také kalkulačky havarijního pojištění, jelikož s tímto pojištěním člověk může v konečném důsledku ušetřit nemalé částky.

Sjednáním povinného ručení přes online kalkulačku může řidič několik procent ušetřit.

Jaký vývoj lze očekávat?

Oproti předchozím obdobím jsou i lehce zvýšené ceny za povinné ručení stále levné, nicméně jakýsi trend do budoucna lze z této situace vypozorovat. Cena odškodného se za poslední dekádu zdvojnásobila, kdežto ceny povinného ručení šly opačným směrem. I z tohoto důvodu tak lze v budoucnu očekávat další mírný růst.

Průměrná cena z POVIndexu může být zavádějící, jelikož nezahrnuje všechny faktory, které výslednou částku ovlivňují. Automobily jsou však čím dál sofistikovanější, na což pojišťovny musí reagovat i svými cenami. Tyto společnosti fungují za účelem zisku, a jelikož se v současné době pojišťovacímu byznysu až tolik nedaří, je nutné ceny poupravit.

Zdražení o 62 Kč stále není velký pohyb vzhůru. V březnu 2021 navíc povinné ručení zlevnilo v průměru o 160 Kč. Mnoho pojišťoven navíc řidičům nabízí určité slevy při sjednání povinného ručení i havarijního pojištění zároveň.

Ti, kteří právě havarijnímu pojištění stále nevěnují dostatečnou pozornost, si mohou přečíst 3 důvody, proč mít havarijní pojištění. Sjednání lze učinit během několika minut, a to navíc z pohodlí domova. S hezkým počasím pravděpodobně provoz na silnicích opět ožije, což znamená větší riziko nehody.