Rady pro nákup ojetiny – jak vybrat auto?

Nákup vozidla není zrovna levnou záležitostí. Vyžaduje pečlivý výběr a čas. Obzvlášť pokud se jedná o ojetinu. Ukvapený nákup totiž může znamenat velké nepříjemnosti. Jak na nákup ojetiny? 

Ojetá auta představují lákavou alternativu k novým vozidlům. Přestože nákup ojetiny může být výhodný, vyžaduje důkladnou přípravu a pozornost v mnoha detailech. Tento článek se zaměří na klíčové aspekty nákupu ojetých aut. Jak stanovit rozpočet, prověřit historii vozu nebo co hledat při prohlídce?

Odpovědi nejen na tyto otázky se lze dozvědět v následujících řádcích o hledání ideálního ojetého auta.

Typ vozidla

V první řadě si musí zájemce o ojetý vůz dobře rozmyslet, jaký typ vozu vlastně chce. Dnešní doba nabízí nepřeberné možnosti a zájemce mnohdy ani netuší, v čem spočívá nejsilnější stránka konkrétního vozu.

Kupující by si měl položit otázku, pro jaký účel bude vozidlo používat. Potřebuje rodinný vůz, malý ekonomický automobil, SUV typu Renault Kadjar, dodávku, sportovní auto nebo jiný typ vozidla? Rozhodovat se lze na základě denní rutiny, počtu cestujících, potřebného prostoru pro náklad a dalších specifických požadavků.

Také je dobré si nastudovat veškeré dostupné informace o technických přednostech a vlastnostech daného vozidla. Reklamy slíbí všechno. Proto je dobré vycházet z praktických zkušeností jiných majitelů nebo různých expertů.

Pomůžou internetové diskuze a recenze, např. Mitsubishi ASX recenze nebo Nissan Qashqai recenze ojetin. Přínosné jsou i recenze o nejčastějších poruchách BMW X3.

Cena

Dalším krokem je určení rozpočtu na nákup ojetého auta. Tedy kolik je člověk ochotný a hlavně schopný do nákupu vozidla investovat, aby to neovlivnilo jeho další rozpočet. Náklady na pořízení automobilu nejsou jedinými náklady.

Je třeba počítat i s provozními náklady, jako jsou pojištění, spotřeba paliva, daně a údržba. Člověk by si nikdy neměl kupovat auto, na jehož pořízení mu rozpočet taktak stačí. A kupovat si vozidlo pomocí půjčky pro dlužníky je vyloženě nesmysl.

Historie vozu

Když už člověk najde vozidlo, které ho zaujme a splňuje jeho požadavky, musí si zjistit co nejvíce o jeho historii. Zkontrolovat servisní záznamy, počet najetých kilometrů a počet majitelů. Je dobré zjistit, zda vozidlo nebylo v minulosti poškozeno nebo závažně opravováno.

Na internetu se vyskytuje velké množství falešných inzerátů a podvodníků, kteří se snaží vzbudit zájem u potenciálního kupce ojetiny, a pak mu prodat něco úplně jiného. Nebo dokonce prodají i kradené vozidlo.

Proto je důležité hned na začátku žádat prodávajícího o VIN vozidla a podle něj prověřit jeho historii. Jedná se sice o placenou službu, nicméně investice se v tomto případě více než vyplatí.

Ověření dokumentů

V první řadě je nutné se opět zaměřit na VIN kód. Ten musí souhlasit s údaji v technickém průkazu. Většinou je vyražený v motorovém prostoru, na přepážce mezi motorem a kabinou vozu, na podlaze nebo v zavazadlovém prostoru. 

Je třeba zkontrolovat, jestli není pozměněn, přeražen nebo jestli s ním nebylo jinak manipulováno.

Rovněž je nutné zkontrolovat typový štítek. Nejčastěji se nachází v motorovém prostoru nebo na sloupku vozidla. Sedět by měl s technickým průkazemPokud štítek chybí, je poškozený nebo neoriginálně uchycený, opět se zvyšuje pravděpodobnost, že s vozidlem není něco v pořádku. Pokud štítek úplně chybí, registrační místo takový vůz nemusí přihlásit.

V neposlední řadě je nutné se zaměřit na blok motoru. Měl by tam být uveden jeho typ a výrobní číslo. Také tyto údaje by měly sedět s technickým průkazem. Pokud by bylo číslo motoru poškozené, zrezlé nebo razná plocha nesla stopy úprav, je lepší se poohlédnout jinde.

Prohlídka a testovací jízda

Důkladná osobní prohlídka je nezbytností. Kupující by měl zkontrolovat brzdy, karoserii, interiér, motor a podvozek. Prohlídka auta by měla být provedena za denního světla, a pokud možno za sucha. Kdo autům moc nerozumí, měl by si sebou vzít nějakého kamaráda nebo technika, který ví, na jaká místa se zaměřit.

Dobré je zkontrolovat si tlumiče a pružiny. Zanesené a oprýskané tlumiče prozradí jejich stáří, zatímco dobře čitelný štítek ukazuje nedávnou výměnu. Je obecně známo, že stará auta reznou. Vůz by však měl vykazovat co nejmenší známky koroze.

Pomůže také prohlídka pod podlahou zavazadlového prostoru. Náznak deformace napoví o historii vozidla a zatajených haváriích. Také se doporučuje auto zvednout (nebo s ním najet na rampu) a zkoumat zespodu.

Pak už přichází na řadu testovací jízda. Umožní zjistit, jak se auto chová na silnici a zda vyhovuje daným potřebám. Při testovací jízdě je třeba se zaměřit na několik důležitých aspektů.

Jízda by měla být plynulá, auto by nemělo vydávat hluk, rány či jakékoliv jiné zvuky. Je dobré zjistit, jak se auto chová při zatáčení. Zkontrolovat, zda nejsou problémy s odpružením, řízením a tlumením.

Konečně je dobré vyzkoušet všechny výbavové prvky jako je klimatizace, světla, stěrače. Zkušební jízda by měla trvat alespoň 20 min.

Kupní smlouva

Kdo nechce, aby mu v případě problémů zbyly jen oči pro pláč, musí mít dobrou kupní smlouvu. Kupní smlouva by měla obsahovat následující důležité body:

  • Identifikace stran – jméno a příjmení, adresu a kontaktní informace kupujícího a prodávajícího.
  • Identifikace vozidla – co nejdetailnější popis vozidla (výrobce, model, rok výroby, VIN, registrační značka a počet najetých kilometrů).
  • Cena a způsob platby – může jít o hotovost, bankovní převod nebo jiný způsob platby.
  • Stav vozidla – vyplatí se zajít co největších detailů (zda auto bylo v minulosti poškozeno, jestli má nějaké vady, jakékoliv důležité informace o historii vozidla atd.)
  • Datum a místo předání
  • Podmínky pro převod vlastnictví – informace o tom, kdo bude provádět převod na úřadě dopravního inspektorátu a kdo nese náklady spojené s převodem.
  • Záruky a odstranění vad – pokud ještě existují záruky na vozidlo a jaká je dohoda o odstranění vad.

Zásadní je nikdy nepodpisovat kupní smlouvu, dokud není člověk naprosto spokojený a nezjistí, že všechny dokumenty a historie vozidla jsou v pořádku.