Jak dlouho nabíjet autobaterii a⁠ za jak dlouho se vybije?

jak dlouho se nabíjí autobaterie

Vybitá autobaterie jednou za čas potká každého řidiče – ať už vinou mrazu, dlouhé odstávky vozu nebo vlastní chybou. Za jak dlouho se nabije a vybije autobaterie? A jak do ní zapojit nabíječku?

O dobíjení autobaterie za jízdy se stará akumulátor v autě. Jakmile vůz jede, baterie se nabíjí. Pokud dlouho stojí na jednom místě, baterie se samovolně pomalu vybíjí. Za jak dlouho se vybije autobaterie?

Koho potká vybitá baterie na cestách, může využít startování přes kabely nebo se obrátit na autoservis či pojišťovnu, u níž má sjednané pojištění auta. Třeba klienti Moje Allianz či pojišťovny Axa mohou zavolat asistenční službu a pomoc přijede téměř okamžitě.

Shrnutí článku

Průměrná životnost autobaterie je 4 až 6 let v závislosti na způsobu užívání.

Obecná doba nabíjení autobaterie se pohybuje mezi 4 až 10 hodinami.

Zda je autobaterie nabitá si lze ověřit změřením napětí či hustoty elektrolytu.

Maximální nabíjecí napětí autobaterie by zpravidla nemělo přesáhnout 14,8 V.

Dlouhodobé nedobíjení baterie může snížit její kapacitu.

Za jak dlouho se vybije autobaterie?

Vybitá baterie u auta je obvykle vinou řidiče, když například u staršího vozu, který si neumí regulovat svícení, nechá přes noc puštěná světla. Také mráz není pro akumulátor dobrý a zpravidla vede k vybíjení.

Baterie se vybíjejí tak trochu i samy od sebe, protože v nich bez přestání probíhají elektrochemické reakce. Časem ve vybité části dochází k nevratnému poškození, a tím i ke snížení výkonu a kapacity autobaterie. 

K dobíjení autobaterie dochází automaticky za jízdy. Za jak dlouho se vybije autobaterie při nepoužívání auta? To záleží zejména na těchto aspektech:

  • stáří autobaterie
  • okolní podmínky (již zmíněná teplota)

Někteří výrobci uvádějí, že pokud autobaterie není příliš stará a funguje tak, jak má, auto může stát i 2 měsíce, aniž by se vybila. Přesto se při odstávce delší 2 až 3 týdny doporučuje alespoň odpojit záporný pól.

Jak dlouho vydrží autobaterie? Průměrná životnost autobaterie je 4-6 let v závislosti na způsobu užívání.

Ideální ovšem je úplné odpojení autobaterie a uskladnění třeba v garáži. Pozor ovšem na skutečnost, že jí víc než zima škodí teplo. Obecně se jako ideální teplota pro uskladnění uvádí 10 až 15 °C, při vyšších číslech je samovybíjení rychlejší.

Akumulátor v autě se vybíjí také tehdy, když si člověk v nenastartovaném autě pouští rádio. Je to oblíbená praktika například v kempech, kde není elektřina, nebo jednoduše při delším čekání na parkovišti.

Za jak dlouho hrozí vybitá baterie u auta při používání rádia? To záleží zejména na hlasitosti hudby. Při běžném poslechu může rádio hrát i 3 dny, při hlasitém hraní je tato doba kratší. Také v tomto případě má vliv i stáří a kvalita baterie.

Čemu se nevyhnou ani moderní vozy, je to, že každá autobaterie holt jednou zestárne. Její průměrná životnost je 4-6 let v závislosti na způsobu užívání. A starou autobaterii je třeba zcela vyměnit.

Jak dlouho nabíjet autobaterii?

Jak dlouho se nabíjí autobaterie, závisí na velikosti autobaterie a také na typu nabíječky. Stará nabíječka autobaterií dobíjí proudem o hodnotě rovnající se jedné desetině kapacity autobaterie.

Z toho lze učinit výpočet doby nabíjení autobaterie. Pokud se na počátku jedná o úplně vybitou autobaterii, potrvá to 10 hodin. Při používání staré nabíječky autobaterií je potřeba být trpělivý a obezřetný.

Typ nabíječkyKapacita baterie 45 AhKapacita baterie 60 AhKapacita baterie 75 Ah
Pomalé nabíjení
(2–5 A)
12–20 hodin15–25 hodin20–30 hodin
Střední nabíjení
(6–10 A)
6–10 hodin8–12 hodin10–15 hodin
Rychlonabíjení
(15 A a více)
1,5–3 hodiny2–4 hodiny3–5 hodin
Alternátor v autě
(za jízdy)
30–120 minut (částečně)1–3 hodiny
(částečně)
2–4 hodiny
(částečně)

Výsledný čas se může lišit v závislosti na stavu baterie, venkovní teplotě a účinnosti nabíječky.

Kromě toho, že u staré nabíječky autobaterií celý proces probíhá dlouho, člověk nesmí zapomenout na včasné odpojení, jinak dojde k přebití autobaterie. Musí tedy pečlivě sledovat měřák a vědět, jak dlouho nabíjet autobaterii.

Typy nabíjení:

  • pomalé nabíjení (2–5 A) – doporučuje se pro údržbu baterie či dlouhodobé nabíjení přes noc
  • středně rychlé nabíjení (6–10 A) – hodí se pro pravidelné dobíjení běžné baterie
  • rychlé nabíjení (15 A a více) – vhodné jen v nouzových situacích, při vybití baterie před cestou
  • nabíjení jízdou (alternátor) – udrží baterii v provozu, plně vybitou baterii nenabije na 100 %

Automatické nabíječky si stav napětí zjišťují samy. Zařídí co nejlepší nabití autobaterie a následně se samy vypnou a rozsvítí kontrolku, že je hotovo. Obecně lze výpočet doby nabíjení autobaterie stanovit na 4 až 10 hodin.

Jak získat nejlevnější povinné ručení?

Srovnejte si nabídky pojištění. Sleva za online sjednání až 50 %.

Srovnání je objektivní.

Získáte to nejlepší na trhu.

Vyberete si pojištění, které vám nejvíce vyhovuje.

Až 85 % řidičů ušetří a získá levnější pojistku.

Na čem závisí doba nabíjení?

  • kapacita baterie
  • nabíjecí proud
  • teplota prostředí
  • stav baterie
  • typ nabíječky

Čím vyšší Ah baterie má, tím více času k dobití potřebuje. Pokud má naopak vyšší A (nabíjecí proud), baterie se nabije rychleji.

Kromě těchto parametrů ovlivňuje dobu nabíjení také teplota prostředí (v zimě se nabíjí pomaleji), stav baterie (starší baterie se nabíjejí hůř) a typ nabíječky. Zatímco chytré nabíječky vše řídí automaticky, běžné nabíječky ne.

Nabíjení autobaterie – postup

Pokud se baterie vybije, auto nenastartuje. Děje se tak například poté, co auto stálo celou zimu nenastartované v garáži, nebo když řidič ráno zjistí, že nechal celou noc rozsvícená světla.

Existuje několik způsobů, jak nabít autobaterii doma –⁠ buď klasickou starou nebo automatickou nabíječkou. Stará nabíječka autobaterií dobíjí proudem, jehož hodnota se rovná jedné desetině kapacity autobaterie.

To znamená, že pokud se na počátku jedná o úplně vybitou autobaterii, potrvá nabíjení 10 hodin. Dále člověk nesmí zapomenout bedlivě sledovat měřák a kabely včas odpojit, jinak dojde k přebití autobaterie.

Automatické nabíječky jsou podstatně modernější, a tak tolik pozornosti a obezřetnosti nevyžadují. Při připojení baterie si sami vyhodnotí její stav, nabijí ji a poté se automaticky přepnou do udržovacího režimu.

Povinné ručení je štít, který řidiče chrání před nečekanými nástrahami na silnici a zajišťuje, že z každé cesty dorazí bezpečně do cíle.

Nezávazně porovnat nabídky povinného ručení >

Dobíjení autobaterie pokračuje i v udržovacím režimu, ovšem jen za velmi nízkého proudu, takže se nemůže stát, že by došlo k přebití autobaterie.

Jak správně nabíjet autobaterii AGM či gelovou? Na ty se musí používat speciální nabíječky určené pro tyto technologie. V opačném případě dojde k poškození baterie.

Dlouhodobé nedobíjení baterie může snížit její kapacitu.
Dlouhodobé nedobíjení baterie může snížit její kapacitu.

Jak poznat nabitou autobaterii?

Než se řidič pustí do dobíjení autobaterie, měl by si ověřit její skutečný stav. Existují 2 způsoby, jak na to – změřením napětí či hustoty elektrolytu. Měření se provádí minimálně několik hodin po jízdě či nabíjení, kdy už jsou hodnoty zcela stabilní.

Jak poznat, že je baterie nabitá?

  • chytrá nabíječka sama ukončí nabíjení nebo přepne do udržovacího režimu
  • napětí plně nabité 12V baterie by mělo být kolem 12,6–12,8 V (bez zatížení)
  • indikátor na baterii svítí zeleně
  • ampérmetr na nabíječce ukazuje pokles proudu k 0 A

Jak poznat nabitou autobaterii pomocí hustoměru?

  • hustota elektrolytu 1,26 až 1,28 g/cm3 – nabitá baterie
  • hustota elektrolytu 1,24 až 1,25 g/cm3 – nabitá baterie, ale ne zcela
  • hustota elektrolytu nižší než 1,24 g/cm3 – úplně vybitá autobaterie

Jak poznat nabitou autobaterii pomocí voltmetru?

  • napětí vyšší než 12,6 V – nabitá baterie
  • napětí 12,4 V až 12,6 V – nabitá baterie, ale ne zcela (stačí to však k nastartování)
  • napětí nižší než 12,4 V – autobaterii je třeba okamžitě dobít

Optimální nabíjecí napětí nabíječek je uvedeno u externích nabíječek. Zpravidla maximální nabíjecí napětí autobaterie nesmí přesáhnout 14,8 V. Jak dlouho nabíjet autobaterii záleží na její velikosti a na typu nabíječky.

U starších údržbových baterií majitel navíc musí pravidelně kontrolovat hladinu elektrolytu. Pokud se nenachází mezi ryskami doporučeného objemu elektrolytu, musí se doplnit správné množství destilované vody.

Poznat nabitou autobaterii, konkrétně potíže s dobíjením, pomáhají také kontrolky v autě.

Průměrná životnost autobaterie je 4 až 6 let v závislosti na způsobu užívání.
Průměrná životnost autobaterie je 4 až 6 let v závislosti na způsobu užívání.

Jak odpojit autobaterii z auta?

Před začátkem nabíjení bezúdržbové baterie se doporučuje odpojení autobaterie. Člověk by se měl ujistit, že vypnul všechny spotřebiče ve voze a že je v pořádku dobíjecí systém. Někdy je totiž poškozen alternátor nebo kabely od autobaterie.

Pro odpojení autobaterie si člověk musí připravit nářadí pro demontáž svorek z kontaktů a pro odstranění fixačních šroubů, které baterii drží. U většiny osobních vozidel se autobaterie nachází v prostoru motoru.

Jak odpojit autobaterii z auta? Nejdříve se odepne záporný kabel (má černou barvu a znaménko mínus), poté kladný. Následují držáky, které baterii brání v samovolném pohybu při jízdě. Pro jejich opětovnou instalaci neuškodí si zapamatovat, jak byly připevněny.

Následně už nic nebrání vyjmutí akumulátoru. Kvůli elektrolytu, který se v něm nachází, se musí nosit a nabíjet ve vodorovné poloze kontakty nahoru, ideálně za použití ochranných rukavic.

Havarijní pojištění chrání před škodami na vlastním vozidle, ať už jde o nehodu, vandalismus nebo přírodní živly.
Porovnat havarijní pojištění online >

Jak zapojit autobaterii na nabíječku?

Ideálním způsobem, jak nabít autobaterii doma, je mimo auto a zároveň v žádné nevětrané místnosti – při nejlepším tedy někde venku. Jakmile je autobaterie venku z auta, další postup už je poměrně jednoduchý.

Takže jak zapojit autobaterii na nabíječku? Nejprve se připevní kladný pól (červený kabel) a poté záporný pól (černý kabel). Svorky musí být uchycené pevně, aby nehrozilo, že upadnou. Pak lze nabíječku připojit do sítě.

U starších typů se před nabíjením musí povolit šroubovací zátky, aby mohl unikat plyn. Rovněž člověk nesmí zapomenout doplnit destilovanou vodu, aby sahala po rysku. Některé nabíječky vyžadují, aby uživatel zvolil správný typ baterie a její napětí, jiné to ale zvládají samy.

Jak zapojit autobaterii do auta?

Po dokončení nabíjení bezúdržbové autobaterie postup probíhá opačně. Nejprve se vypojí nabíječka ze sítě, poté se odejmou svorky. Také není od věci zkontrolovat, případně lehce oškrábat kontakty jak na baterii, tak i na svorkách původních kabelů.

Na obě styčná místa lze nanést tenkou vrstvu vazelíny, čímž se zabrání oxidaci na svorkách. Pak už je možné vrátit autobaterii do auta a pečlivě ji zajistit proti pohybu. Při zapojování kabelů vozu se nejprve připevní kladná svorka (červená), pak záporná (černá).

Po připojení autobaterie by měl řidič vyzkoušet, zda všechny elektronické funkce správně fungují. Musí si znovu nastavit hodiny, uložit si oblíbené rozhlasové stanice a obnovit další data, která se při odpojení baterie vymazala.

S výhodnějším povinným ručením je možné ušetřit až několik tisíc korun ročně.
Najít výhodnější nabídku povinného ručení >

Jak nabíjet autobaterii v autě?

Některé nabíječky umožňují nabíjení autobaterie bez odpojení, tzn. za připojení k elektrické síti vozu. Z bezpečnostních důvodů je však dobré odpojit alespoň přívodní kabely (postup viz výše).

Kdo si ohledně nabíjení autobaterie bez odpojení není jistý, může se jednoduše podívat do manuálu daného vozu. U každého totiž člověk musí postupovat trochu jinak.

Jak správně nabíjet autobaterii v autě si lze přečíst například v manuálu ke Škoda Octavii:

  • před nabíjením je akumulátor potřeba odpojit, ale je možné nabíjení autobaterie v autě
  • nabíjení neodpojené baterie musí probíhat pod malým proudem (tzn. pomocí moderních chytrých nabíječek, případně proudem o hodnotě 1/10 celkové kapacity autobaterie)
  • při rychlonabíjení se doporučuje akumulátor odpojit, případně ho svěřit servisu
  • rychlonabíjení se nedoporučuje pro uzavřené baterie bez víček

Někteří výrobci aut nabíjení autobaterie v autě zásadně nedoporučují. Radí odpojit ji bez výjimky vždy a kromě toho ji vyndat mimo vozidlo. Chrání se tak pro případ komplikací spojených s nabíjením neodpojené baterie.

Ve starých údržbových bateriích vzniká vodík. Při nabíjení se proto nesmí nechat otevřené víko, kdyby totiž došlo k nadměrnému nahromadění vodíku v baterii, mohla by explodovat.

Maximální nabíjecí napětí autobaterie by zpravidla nemělo přesáhnout 14,8 V.
Maximální nabíjecí napětí autobaterie by zpravidla nemělo přesáhnout 14,8 V.

Nejčastější chyby při nabíjení

Při nabíjení autobaterie se často opakují chyby, které mohou vést ke zkrácení její životnosti, poškození vozu nebo dokonce k úplnému zničení baterie.

Jednou z nejčastějších chyb je nabíjení bez odpojení baterie od vozu. Ačkoliv moderní auta zvládnou nabíjení i bez odpojení, stále hrozí riziko poškození citlivé elektroniky, a to zejména při použití starší nebo silnější nabíječky bez řízení napětí.

Další častou chybou je použití příliš vysokého nabíjecího proudu. Lidé často chtějí urychlit celý proces, a tak nastaví nabíječku na maximum. To ovšem může vést k přehřátí baterie, deformaci článků a ztrátě kapacity.

Mnozí také nedobíjejí baterii dostatečně dlouho – například ji dají nabíjet jen na pár hodin. V tomto případě však nedojde k úplnému dobití a baterie se velmi rychle znovu vybije. Dlouhodobé nedobíjení baterie může snížit její kapacitu.

U starších typů baterií s přístupem k elektrolytu lidé často zapomínají zkontrolovat jeho hladinu. Při dlouhém nabíjení může dojít k odpaření vody a odkrytí desek, což baterii výrazně poškodí.

A zapomínat by se nemělo ani na nabíjení baterie v extrémních podmínkách, zejména v zimě. Nabíjení při velmi nízkých teplotách může být neúčinné, v tom horším případě může baterii poškodit, pokud není předem temperovaná (např. ohřátá na pokojovou teplotu).

85 % lidí ušetřilo přes kalkulačku pojištění.

Zkuste si porovnat pojistku přes kalkulačku povinného ručení a havarijního pojištění. 85 % lidí najde díky kalkulačce levnější pojištění. Získat lze až 50% slevu u povinného ručení oproti přímým nabídkám pojišťoven. Srovnání je nezávazné.