Startovací kabely – postup, jak startovat přes kabely

Při velkých výkyvech teplot je to právě akumulátor, který nechává řidiče na holičkách. Ranní mrazy dávají baterce zabrat, a tak se často může stát, že majitel auta bez cizí pomoci do práce zkrátka nedorazí. Startovací kabely jsou tu od toho, aby auto po chvilce snažení přece jen nastartovalo. A jak startovací kabely zapojit?

Akumulátor auta trpí při extrémních teplotách. Zimní mrazy sice stěžují situaci při samotném startování, nicméně letní vysoké teploty akumulátory v dlouhodobém horizontu ničí mnohem více.

Součástí výbavy každého auta by mělo být hlavně autopojištění. S jeho hledáním pomůže kalkulačka.

Spočítat cenu povinného ručení >

V bezpočtu situací bohužel nastane okamžik, kdy je baterka takřka na odpis, a tak ani startování přes startovací kabely není spásou, avšak ve většině případů si vystačíme s druhým autem.

V dnešní době již nejsou 2 auta v domácnosti nic neobvyklého, nicméně lze poprosit například i sousedy. Startování přes startovací kabely spočívá ve využití právě 2 aut. Pokud tedy člověk žije na samotě a s jediným autem, vzniklý problém se ještě prohlubuje.

I takovým situacím však lze předcházet, a to pořízením tzv. boosteru, což je přenosný akumulátor disponující vysokou kapacitou, který dokáže startovací kabely plně nahradit. Jeho nevýhodou však může být cena, za kterou jsou zejména kvalitnější kusy prodávány.

Alternativu v podobě boosterů využívají zejména autoservisy, nicméně nějaké základní přenosné akumulátory lze pořídit již za 1 500 Kč. O takové typy se však člověk musí náležitě starat a také je využívat, jelikož neaktivní boostery časem ztrácejí požadovaný výkon.

Než dojde na samotné zapojení startovacích kabelů, je vhodné si nejprve nastudovat, jaké kabely by měl člověk vlastně pořídit.

Startování přes startovací kabely v přírodě může být oříšek.

Startovací kabely – jaké vybrat?

Kritérii, jimiž se lze při nákupu startovacích kabelů řídit, je celá řada. Za nejzákladnější bývá považován zejména průřez a následně také materiál.

Jaký průřez by tedy startovací kabely měly mít? V každém případě musí průřez startovacích kabelů odpovídat průřezu vodiče daného akumulátoru. U osobních automobilů se nejčastěji jedná o 16-35 mm², nicméně u menších automobilů tomu tak být nemusí.

Startovací kabely mají tyto informace uvedené přímo na obalu a je vhodné poradit se s obsluhou ohledně konkrétního automobilu. Nežádoucí průřez může znamenat nemožnost startování přes startovací kabely.

Co se materiálu vodiče týče, řidiči se setkají s hliníkem či mědí. Nevýhodou těch hliníkových však častokrát bývá lámavost. I proto jsou obecně za kvalitnější považovány startovací kabely vyrobené z mědi.

Majitel auta by rovněž neměl zapomínat na délku kabelů. Některé modely již akumulátory nemají usazeny přímo v motoru, s čímž je zapotřebí počítat. Doporučená délka by tak měla dosahovat alespoň 3,5 m.

A jak je to s cenou startovacích kabelů? Ty se odvíjejí od jednotlivých značek, řidiči mohou nakoupit například GYS, Sheron nebo Compass. Základní kabely lze pořídit již od 200 Kč, za kvalitnější je však vhodné si připlatit. Poté cena začíná na částce 500 Kč i výše.

Startovací kabely může nahradit přenosný akumulátor, kterému se říká booster.

Startovací kabely – postup

Na začátku celého návodu, jak připojit startovací kabely, je zapotřebí zmínit, že některé novější modely již nemají akumulátor umístěn u motoru, jako tomu bylo v minulosti.

Výrobci tak činí kvůli nevalně odstíněnému teplu od motoru a nejčastěji tak akumulátory umisťují do kufru.

Otázkou, jak zapojit startovací kabely, si lámou hlavu zejména začínající řidiči, jelikož zkušené majitele aut taková situace alespoň jednou v životě zajisté potkala. Zapojení startovacích kabelů však není složitý proces a člověk se tak nemusí ničeho bát. Tak tedy, jak použít startovací kabely?

Řidič nikdy neví, v jaké dopravní situaci se ocitne, proto se vyplatí mít sjednané havarijní pojištění.

Spočítat cenu havarijního pojištění >

Startovací kabely – zapojení

V prvé řadě si člověk musí obstarat náhradní automobil, pomocí kterého se pokusí svůj vůz nastartovat. Motor přistaveného auta pak řidič nechá běžet na volnoběh a rovněž je záhodno vypnout veškeré funkcionality, které berou proud, například vyhřívání sedadel či světla.

Poté přicházejí na řadu již samotné startovací kabely. Nejprve přichází na řadu plusový kabel, jehož konec se umístí na kladný pól akumulátoru ve vybitém automobilu. Následně tentýž kabel řidič připojí do nastartovaného automobilu opět na kladný pól.

V dalším kroku řidič totéž učiní s mínusovým kabelem, ten bývá nejčastěji černý. Jeden konec záporného kabelu do nastartovaného auta, druhý konec na záporný pól do auta, které chce řidič nastartovat.

V některých situacích může vzniklý kontakt zajiskřit, nicméně není nutné se bát.

Nejprve je nutné zjistit, v jaké části vozu je akumulátor vlastně umístěn.

Startování přes startovací kabely

Poté, co zapojení startovacích kabelů proběhlo tímto způsobem, je vhodné auta nechat alespoň 10 minut stát. Žádoucí jsou také vypnuté všechny prvky, které by mohly proud sbírat, rovněž u auta, které se řidič pokouší startovat.

Startování přes startovací kabely by mělo přijít na řadu až po vypnutí všech spotřebičů. Požadovaný výkon by totiž mohl mizet právě v těchto prvcích. Po uplynutých 10 minutách, raději i více, lze provést první pokus nastartování.

Odpojení startovacích kabelů

Pokud vše proběhlo dle návodu, jak připojit startovací kabely, auto s největší pravděpodobností nastartovalo. Postup, kterým se startovací kabely naopak vypojují, je taktéž jednoduchý.

Stačí vzít mínusové připojení z pomocného auta, vypojit a následně vypojit i mínusový kontakt u startovaného vozu. Poté řidič odpojí plusové spojení na pomocné baterii a v samém závěru i na startovaném autě.

Nezkušení řidiči zpravidla první návod, jak zapojit startovací kabely potřebují, nicméně celý postup je natolik intuitivní, že v dalších situacích si již budou vědět rady.

Novější modely mívají akumulátor umístěn v zadní části vozidla.

Auto nestartuje?

Návod, jak použít startovací kabely, nebyl dostačující a auto nestartuje? S největší pravděpodobností se tak nestalo z důvodu špatného postupu, nýbrž kvůli slabému akumulátoru. Obzvlášť, pokud při startování zhasínají kontrolky v autě a celá přístrojová deska.

Vzniklý problém však mohlo zapříčinit i samotné auto, nikoliv jen akumulátor. Časté vybíjení se v mnoha situacích děje kvůli špatnému alternátoru, který má na starosti průběžnou výrobu proudu během jízdy.

Člověk, kterému se navíc baterie vybila již několikrát za rok, by měl zpozornět, jelikož takovému kusu není nadále možné důvěřovat. Včasná výměna akumulátoru může předcházet rychlému hledání, jak připojit startovací kabely, když řidič chvátá ráno do práce.

Problémy mají s akumulátorem také dlouhodobě odstavené vozy. Někteří majitelé svá auta přes zimu „ustájí“ v garáži i s vybitým akumulátorem. Ten se logicky nevyužíváním ničí a na začátku jarní sezóny se pak řidič setkávají s nepříjemnou situací.

Baterie by v dnešní době měly být udržovány v co největší aktivitě, čímž se jejich opotřebení značně předejde. Stejně jako by měl mít člověk v pořádku autolékárničku, přípravu na STK, povinné ručení a havarijní pojištění, i akumulátor je nutné hlídat.

V roce 2021 se platnost STK aut prodlouží o 10 měsíců, díky čemuž tak budou mít motoristé více času na opravu prvků, kvůli kterým by pravděpodobně přes tuto povinnou prohlídku neprošli.