Velký manuál o krádežích aut. Jaká vozidla zloději milují, průběh krádeže a jak jí zabránit – 1. díl
Pryč jsou již časy, kdy stačilo otevřít zámek auta obyčejnou vlásenkou. Časy se mění, výrobci auta upravují, abych jejich odcizení zabránili, ale učí se i zloději. První díl našeho manuálu vás provede nejčastějšími způsoby krádeže vozidel.
Mizí nová i starší vozidla
Časté krádeže motorových vozidel jsou velkým nešvarem dnešní doby. V posledních letech sice počet odcizených automobilů postupně klesal, nicméně i přes to žádné vozidlo není v bezpečí před případnými nenechavci. Zejména určité značky vozidel zkrátka zloděje vždycky lákaly a nejspíše ještě nějaký čas lákat budou. Podle policejních statistik nejvíce mizí vozy značky Škoda, a to zejména Octavie, dále Fabie a Felicie.
Mnoho lidí si často myslí, že obětí krádeží, jsou hlavně nová auta, a v případě, že vlastní ojetiny, nemusí se o ztrátu svého miláčka příliš bát. To však není pravda, neboť v dnešní době se krade zkrátka všechno. Časté jsou v posledních letech také krádeže poznávacích značek či dokonce SPZ na přání.
Nová vozidla na objednávku a ta starší se zase rozeberou na náhradní díly, nebo se s nimi často páchá další trestná činnost.
Cestujete autem po České republice či zahraničí? Nezapomeňte na sjednání zákonného pojištění vozidel.
Nejčastější způsoby odcizení
Dané vozidlo, které by mělo být předmětem krádeže, si nejdříve obhlídne takzvaný tipař. Ten nejprve informuje případné zájemce, a pokud ti o dané vozidlo stojí, vypraví se na místo technik, tedy skutečný pachatel, který provede odcizení. Způsob provedení se často mění, nicméně mezi nejčastější patří:
- mechanická krádež
- krádež pomocí odcizených klíčků
- odtažení vozidla
- odcizení zesílením signálu bezklíčového přístupu
- krádež výměnou řídící jednotky
Poté, co je vozidlo otevřeno, technik do něj nasedá a urychleně s ním odjíždí na předem smluvené místo, kde ho na dva až tři dny odstaví. Pokud se do té doby k automobilu nikdo nepřihlásí, je odvezen do dílny. Kde buďto dojde k jeho přelakování výměně SPZ, a poté k jeho prodeji, třeba do bazarů v Německu, nebo je použito k dalším zločinům, a potom rozmontováno. Díly pak velmi často používají falešné asistenční služby, častěji známé jako lovci dopravních nehod, při své „pomoci“ řidičům v nesnázích.
Kradou profíci i amatéři
Někteří zloději naopak auto nechají namístě, a jdou jen po jeho obsahu, zejména po drahých navigacích. V tomto případě se ale spíše než o profíky, jedná o lidi, kteří nutně potřebují peníze, jako jsou třeba narkomani či bezdomovci. Samostatnou kapitolou nakonec pak jsou organizované gangy z ciziny, zejména z východoevropských zemí. Ty kradou většinou velmi drahá vozidla, přičemž vždy udělají nájezd, při kterém zmizí několik aut nejen z Česka, ale i z Německa nebo Rakouska. Pak je nějaký čas klid a po několika měsících se celá akce opakuje.