Velký manuál o krádežích aut. Jaká vozidla zloději milují, průběh krádeže a jak jí zabránit

Pryč jsou již časy, kdy stačilo otevřít zámek auta obyčejnou vlásenkou. Časy se mění, výrobci auta upravují, abych jejich odcizení zabránili, ale učí se i zloději. První díl našeho manuálu vás provede nejčastějšími způsoby krádeže vozidel.

Mizí nová i starší vozidla

Časté krádeže motorových vozidel jsou velkým nešvarem dnešní doby. V posledních letech sice počet odcizených automobilů postupně klesal, nicméně i přes to žádné vozidlo není v bezpečí před případnými nenechavci. Zejména určité značky vozidel zkrátka zloděje vždycky lákaly a nejspíše ještě nějaký čas lákat budou. Podle policejních statistik nejvíce mizí vozy značky Škoda, a to zejména Octavie, dále Fabie a Felicie.

Mnoho lidí si často myslí, že obětí krádeží, jsou hlavně nová auta, a v případě, že vlastní ojetiny, nemusí se o ztrátu svého miláčka příliš bát. To však není pravda, neboť v dnešní době se krade zkrátka všechno. Časté jsou v posledních letech také krádeže poznávacích značek či dokonce SPZ na přání.

Kdo si naopak použité vozidlo teprve kupuje, měl by vědět, jak na nákup ojetiny, aby si nekoupil třeba právě kradené vozidlo.

Nová vozidla na objednávku a ta starší se zase rozeberou na náhradní díly, nebo se s nimi často páchá další trestná činnost.

Cestujete autem po České republice či zahraničí? Nezapomeňte na sjednání zákonného pojištění vozidel.

Nejčastější způsoby odcizení

Dané vozidlo, které by mělo být předmětem krádeže, si nejdříve obhlídne takzvaný tipař. Ten nejprve informuje případné zájemce, a pokud ti o dané vozidlo stojí, vypraví se na místo technik, tedy skutečný pachatel, který provede odcizení. Způsob provedení se často mění, nicméně mezi nejčastější patří:

  • mechanická krádež
  • krádež pomocí odcizených klíčků
  • odtažení vozidla
  • odcizení zesílením signálu bezklíčového přístupu
  • krádež výměnou řídící jednotky

Poté, co je vozidlo otevřeno, technik do něj nasedá a urychleně s ním odjíždí na předem smluvené místo, kde ho na dva až tři dny odstaví. Pokud se do té doby k automobilu nikdo nepřihlásí, je odvezen do dílny. Kde buďto dojde k jeho přelakování výměně SPZ, a poté k jeho prodeji, třeba do bazarů v Německu, nebo je použito k dalším zločinům, a potom rozmontováno. Díly pak velmi často používají falešné asistenční služby, častěji známé jako lovci dopravních nehod, při své „pomoci“ řidičům v nesnázích.

Kradou profíci i amatéři

Někteří zloději naopak auto nechají namístě, a jdou jen po jeho obsahu, zejména po drahých navigacích. V tomto případě se ale spíše než o profíky, jedná o lidi, kteří nutně potřebují peníze, jako jsou třeba narkomani či bezdomovci. Samostatnou kapitolou nakonec pak jsou organizované gangy z ciziny, zejména z východoevropských zemí. Ty kradou většinou velmi drahá vozidla, přičemž vždy udělají nájezd, při kterém zmizí několik aut nejen z Česka, ale i z Německa nebo Rakouska. Pak je nějaký čas klid a po několika měsících se celá akce opakuje.

Jak zabránit krádeži vozidla

Možností, jak krádeži zabránit je mnoho, nicméně úplně bez rizika není žádná. Zkrátka, když chce nenechavec motorové vozidlo získat, často mu v tom nic nezabrání, zejména, když se jedná o profesionální gangy z ciziny. Na druhou stranu ale existuje několik způsobů, jak jim jejich snahu alespoň pořádně znepříjemnit, a některé nenechavce tím i zcela odradit.

Zámky řadících pák a volantu

Uzamčení volantu nebo řadící páky bylo zvláště dříve velmi oblíbenou metodou, jak zloději pokus o krádež znepříjemnit. V současné době toto zařízení spíše působí jako majitele vozidla, jako známka toho, že jeho ochranu něco udělal. Skutečná hodnota v boji proti zlodějům je však mizivá, neboť profík zámek vypáčí během několika sekund. V případě, že je automobil odtažen, nemusí se zabezpečením páky nebo volantu vůbec zabývat. Jedinou výhodou je pořizovací cena. Zámky se dají pořídit za pár stovek korun na téměř každé benzinové pumpě. Velmi podobnou variantou je taktéž nasazení botičky na kolo, avšak odstranit jí nebývá většinou problém.

Tajné vypínače

Další, i když méně častou variantou, je přerušení důležitých kabelů, které slouží k nastartování vozidla. Problémem je, že většina nenechavců dobře zná místa, kde byly kabely odpojeny, a proto jim netrvá příliš dlouho, než je objeví. Pakliže je motorista přeruší na opravdu nečekaném místě, lupič na ně možná nepřijde, ale zase při snaze je nalézt auto dokonale zdemoluje.

Systémy napojené na bezpečnostní agentury

Daleko spolehlivější než mechanická obrana, je zakoupení některého z alarmů, který je napojený na pult centrální ochrany. Když dojde k vloupání do vozidla, přenese se signál, který informuje bezpečnostní agenturu, která ihned – často i s Policií ČR vyrazí na místo. Mezi osvědčené společnosti, které tato zařízení nabízejí, patří například Defend nebo Sherlog. Jedinou nevýhodou pak je nutnost větší investice do těchto bezpečnostních systémů.

GSM Tracker

Velmi oblíbenou věcičkou v boji proti krádežím se v poslední době stávají různé GPS lokátory. Ty se umístí na nějaké hůře dostupné místo ve vozidle tak, aby je nenechavec snadno neodhalil. Jde o systém, který pravidelně posílá na mobilní telefon vlastníka vozidla zprávy, o tom, kde se jeho automobil právě nachází. Výhodou je, že kvalitní zařízení je často problém rozdělat nebo to zabere příliš velkou dobu, čímž však na sebe zloděj rychle upoutá pozornost. Často se také kombinují s GPS alarmy, které zase monitorují vozidlo jako celek, a pokud dojde k otevření dveří, nebo narušení skel, ihned je o tom majitel informován.

Umístění VIN kódu

Asi poslední častou metodou je pískování všech oken v daném autě. To znamená, že na všechna skla je umístěn VIN kód automobilu, čímž se sice fakticky znehodnotí, ale často to odradí potenciální zloděje. V případě, že by chtěl totiž vozidlo i nadále používat, musel by všechna skla vyměnit, což se ale z finančního hlediska nevyplatí, a tak se radši poohlídne po nějakém jiném.

Havarijní pojištění se vyplatí

Ať už majitel vozidla použije jakékoliv prostředky, aby krádeži zabránil, občas se zkrátka nepoštěstí a k odcizení nebo alespoň k poškození vozidla přeci jen dojde. Z toho důvodu se vyplatí sjednat havarijní pojištění. Mnoho majitelů aut se spoléhá na své povinné ručení, jenže to kryje jen v případě, že sami způsobí dopravní nehodu.

Zákonné pojištění vozidel však není všechno. Pokud při bouračce způsobí škodu svému vozidlu, nebo ho někdo ukradne, zákonné pojištění auta jim nijak nepomůže. Naopak havarijní pojištění bude řidiče spolehlivě krýt a v případě, že o vozidlo přijde, dostane alespoň finanční odškodnění.

Mnoho lidí tento způsob pojištění odmítá kvůli jeho ceně, nicméně v případě, že mají nové vozidlo se určitě vyplatí nad pojištěním auta zauvažovat. Taktéž mohou využít sjednání havarijního pojištění online, které je vyjde daleko levněji než v klasické pojišťovně, ušetří spousty peněz a jejich vozidlo bude spolehlivě chráněno.