Díky mlhavému počasí přibývá střetů se zvěří

Kvůli říji i špatnému počasí je zvěř často splašená a zmatená. Situaci nepomáhají ani ranní mlhy a opary, které zakrývají vozovku do neproniknutelné šedě. Řidič si kvůli tomu zvěře všímá až relativně pozdě a srážce se již většinou nedokáže vyhnout.

Nehoda jako každá jiná

Střet se zvěří je českým zákonem kvalifikován jako klasická dopravní nehoda. Zvířata samotná jsou podle zákona definována jako obnovitelné přírodní bohatství. Vzhledem k tomu, že zvěř vlastně nikomu nepatří, nemůže vlastník vozidla požadovat náhradu způsobené škody po mysliveckém sdružení nebo po státu.

Ne každá pojišťovna střet uzná

Velkým problém je, že většinou není možné vzniklou škodu na vozidle uhradit z klasického povinného ručení. Z tohoto důvodu by si měli řidiči, jezdící oblastmi kde ke srážkám často dochází, sjednat havarijní pojištění. Na rozdíl od dřívejška je toto dnes velmi snadné a rychlé. Vlastník vozu ani nemusí obíhat pobočky pojišťoven a ztrácet drahocenný čas. Stačí, když použije kalkulačku havarijního pojištění, které díky tomu může být do pěti minut sjednané.

V poslední době ale některé pojišťovny začaly tento typ nehody uznávat a již se vyskytly i případy, kdy řidiči skutečně stačilo zákonné pojištění a škoda na vozidle byla proplacena. Nicméně sjednáním havarijního pojištění nemůže nikdo nic zkazit.

Pomalá jízda – nejlepší prevence

Podle dopravní policie se na střet se zvířetem nijak zvlášť připravit nedá. Jediným řešením, jak může motorista riziko zmírnit, je být obzvlášť pozorný v místech, kde silnice prochází lesy nebo tam, kde se nacházejí výstražné značky. Kromě toho je samozřejmě nutné i snížení rychlosti.

Se zvířetem nemanipulovat

Přes všechnu opatrnost ale často řidič nestačí šlápnout na brzdu včas a zvíře omylem zraní či usmrtí. Pokud k tomu dojde, platí stejná pravidla, jako v případě kterékoliv jiné nehody. Jestliže není nikdo zraněn a nevznikla větší škoda, není potřeba volat policii. Je ale nutné vše zdokumentovat pro pojišťovnu.

A jedna rada na závěr: Se zvířetem se nikdy nesmí manipulovat, a to ani v dobré víře. Pokud řidič tak učiní, dopouští se pytláctví. Vždy by proto měl kontaktovat nejbližší myslivecký spolek, který se o odklizení z komunikace postará.