Pouze desetina řidičů přezula na letní pneu, před dvěma lety to bylo 58 % řidičů

V důsledku koronaviru velké množství řidičů, kteří v minulosti své pneumatiky přezouvali s předstihem, nyní s přezutím otálí. Povinnost zimních pneumatik nařízená zákonem končí na konci března, stále trvající restrikce však motoristům brání v navštívení pneuservisů. Z průzkumu tak vyplývá, že přezuto má nyní pouze každý desátý řidič. Kdy lze očekávat hromadné návštěvy autoservisů?

Povinné zimní pneumatiky jsou řidiči nuceni za zhoršených podmínek obouvat v rozmezí od 1. listopadu až do 31. března. Již loni, po uplynutí této doby, s přezutím mnoho motoristů vyčkávalo, jelikož začínala první vlna pandemie koronaviru. V číslech v loňském roce přezula pouze čtvrtina řidičů.

Dva roky nazpět přitom situace vypadala o poznání jinak – řidiči měli ve stejné době přezuto na letní pneumatiky v 58 % případů. Přestože autoservisy patří do výjimek v tvrdých opatřeních a zůstaly tak otevřené, nemožnost cestování mezi okresy bezpočet řidičů od přezutí odradilo.

Povinné ručení je nezbytností po celý rok. S jeho sjednáním pomůže online kalkulačka.

Spočítat si povinné ručení na míru >

Zároveň kvůli omezení pohybu není navštívení servisu mimo vlastní okres možné, pouze za stanovených podmínek. Za ty se považují nezbytné opravy vozidel, přičemž motorista nemá jinou možnost, než zvolit pro opravu jiný okres.

Během dubna jsou již očekávány vyšší teploty, které mohou dosahovat až 20 °C, což pro zimní pneumatiky nepředstavuje vůbec dobré podmínky. Vlivem takového užívání dochází k jejich rychlejšímu opotřebení a co se bezpečnostních podmínek týče, tyto pneumatiky neposkytují požadované vlastnosti.

Hlavní vlna přezouvání pneumatik přijde v první polovině dubna.

Brzdná dráha zimních pneumatik se při vyšších teplotách znatelně prodlužuje. Při standardní jízdě kolem 100 km/h se může jednat až o 6 metrů. I proto v posledních měsících stoupá zájem o celoroční pneu. Ty mohou řidiči využívat bezproblémově po celý rok, aniž by jim hrozila pokuta v zimním období.

Tento typ pneumatik však nedisponuje takovými kvalitami a vlastnostmi jako specializované sady pro teplá a zimní období. Celoroční pneumatiky jsou obecně doporučovány spíše takovým řidičům, kteří se autem pohybují pouze v městských či příměstských částech, kde jsou komunikace pravidelně udržovány a nehrozí větší riziko nehody.

Hlavní vlna přezouvání teprve přijde

S avizovaným rozvolňováním lze největší zájem o přezutí očekávat právě v polovině dubna. Pneuservisy se postupně připravují na zvýšenou poptávku a s tímto faktem by měli počítat i samotní motoristé. Dvě třetiny z nich se na přezutí chystá již v nejbližších dnech.

Větší akumulace osob hrozila také u prodlužování technických kontrol, i proto se platnost STK aut prodlouží o 10 měsíců. Tímto opatřením by se mělo zamezit frontám na samotných stanicích. Co se přezutí pneumatik týče, podobná opatření uplatnit nelze, a tak se majitelé pneuservisů musí připravit na hlavní vlnu výměny pneumatik.

Kvalitní pneumatiky a sjednané havarijní pojištění, jedině tak člověk minimalizuje riziko.

Sjednat havarijní pojištění na míru >

Přestože je nyní platnost technických kontrol prodloužená, návod, jak se připravit na STK, může být prospěšný i v budoucnu.

Mnoho řidičů je také nuceno postoupit k nákupu nové sady. Čím dál větší množství motoristů nakupuje střední třídu, popularita pneu takových kvalit tak neustále roste. Levnější pneumatiky však plánuje letos pořídit až 22 % řidičů. Děje se tak zejména kvůli finanční situaci, kterou mnohým motoristům pandemie koronaviru způsobila.

Většina dotazovaných řidičů svou situaci meziročně zlepšila, nicméně propad příjmů hlásí stále téměř 30 % tázaných.

Povinnost zimních pneumatik je za zhoršených podmínek stanovena od 1. listopadu do 31. března.

Prodej pneumatik v Česku

V České republice se pouze na osobní vozidla prodá odhadem 4 miliony pneumatik. Ačkoliv stoupá oblíbenost těch celoročních, stále většina řidičů raději využívá zimní i letní sady. Za jednu sadu čeští motoristé utratí průměrně 6243 Kč.

Obecně bývá doporučováno měnit danou sadu každé 4 roky. Po uplynutí této doby totiž pneumatiky ztrácí požadované vlastnosti, čímž se provoz daného automobilu stává rizikovějším.

Řidiči by rovněž neměli opomíjet hloubku dezénu. U zimních pneumatik se jedná o minimální hloubku 4 mm, kdežto u letních musí řidiči splnit alespoň minimální hloubku 1,6 mm. Dezén dokáže zdárně odvádět vodu, a tím zvyšuje přilnavost pneumatik. I proto by člověk neměl na kvalitních pneumatikách šetřit.

Pokud si navíc řidič pořídí levnější a nekvalitnější sady gum, jejich výměna bude muset kvůli opotřebení proběhnout rychleji, a tak daný motorista paradoxně na nákupu neušetří. Bezpečnost by měla být vždy na prvním místě. Na tento fakt je nutné myslet i při sjednávání pojištění auta.

Ještě v loňském roce ve stejném období na letní pneu přezula čtvrtina řidičů.

Mnoho motoristů si chce pouze splnit svou povinnost, a tak shání to nejlevnější povinné ručení na trhu. Stále se lze setkat i s takovými, kteří absolutně opomíjejí sjednání havarijního pojištění, které je neméně důležité. I přes nižší kvalitu nabízeních služeb může i to nejlevnější havarijní pojištění v případě nehody celou situaci znatelně ulehčit.

Kalkulačka povinného ručení navíc pomůže s orientací ve složité nabídce pojišťoven. Mezi oblíbené patří Kooperativa, Česká podnikatelská pojišťovna, Allianz nebo Pillow pojišťovna. Přesto díky online kalkulačce může člověk několik procent z ceny ušetřit a k tomu získat pojištění vozidel na míru.