Letiště Praha je ve ztrátě – zadluží se však méně, než se očekávalo

Cestovní ruch se v letošním roce musí vypořádat s enormními ztrátami, které nastaly kvůli pandemii covidu-19. Výraznému poklesu příjmů se nevyhne ani Letiště Praha, které zaznamenalo v uplynulém roce minimum cestujících. Zadluží se však nakonec méně, než se očekávalo, a dokonce chystá i nové investice. Jak se letišti podařilo snížit dluh?

Letiště Václava Havla již na jaře oznámilo, že si z důvodu nečekaných ztrát zažádá úvěr. Bez příjmů totiž nedokáže uhradit vysoké provozní náklady, které měsíčně činí až 100 milionů korun.

Nejlevnější cestovní pojištění? Sjednat ho lze online a za pár minut.

Mám zájem o levné cestovní pojištění >

Dluh je nižší díky úsporám

Původně si Letiště Praha plánovala vzít úvěr v hodnotě jedné miliardy korun. Nakonec bude výše dluhu méně než poloviční. Předpokládá se krátkodobé čerpání úvěru ve výši 400 milionů korun. A to díky efektivním a správně nastaveným úsporným opatřením.

Měsíční stamilionové náklady zatím letiště zvládá platit z úspor, které si vytvořilo v minulých letech. Šéf letiště Václav Řehoř udává, že ruzyňské letiště disponuje úsporami v hodnotě jednotek miliard korun.

I tak však muselo vedení letiště přistoupit ke snižování provozních nákladů. To bohužel znamenalo také propouštění. Od jara bylo propuštěno již 450 zaměstnanců z oblasti administrativy a provozních oddělení. Očekává se, že bude propuštěno také dalších 150 pracovníků.

Vyznat se v nabídce cestovního pojištění může být tvrdý oříšek. Proč nevyužít online kalkulačku?

Najít to nejlevnější cestovní pojištění >

TIP: Cestující často nevědí, že existuje možnost sledování letu online. Poměrně snadno tak lze zjistit, kde se zrovna letadlo nachází, a to díky oblíbeným webovým portálům, jako je Flightradar24.

Letiště Praha ve ztrátě

Navzdory snižování provozních nákladů a úsporám z minulých let se Letiště Václava Havla nevyhne vysoké ztrátě. Není divu, restriktivní opatření způsobily opravdu markantní úbytek cestujících a nepomohly ani levné letenky.

Pro představu, v minulém roce prošlo letištními branami 17,8 milionů cestujících, za rok 2020 to byly pouhé 4 miliony.

Zatímco v minulých letech se příjmy ruzyňského letiště pohybovaly v jednotkách miliard, rok 2020 uvrhl letiště do půlmiliardové ztráty. Nebýt vysoké ziskovosti z minulých let, ztráty mohly být mnohem výraznější.

Ještě před krizí se pražské letiště stihlo zbavit svého největšího dluhu. Úvěr v celkové hodnotě 5 miliard čerpalo pro výstavbu druhého terminálu, který slouží k odbavení letů v rámci schengenského prostoru.

S dluhy se potýkají kromě letiště i české aerolinky.

Výhledy do budoucnosti má však pražské letiště pozitivní. V červnu mu mezinárodní agentura Moody’s potvrdila úvěrovou spolehlivost známkou Aa3. To poukazuje na stabilní budoucnost společnosti a značně ji ulehčuje získání externích zdrojů.

Letiště chystá nové investice

I navzdory nepříznivým okolnostem chystá Letiště Václava Havla nové investiční projekty. Nejvýraznější má být nová paralelní ranvej, která nahradí současnou příčnou. Od té si vedení letiště slibuje zvýšení provozu v nejžádanějších časech.

Výstavba nové dráhy má však i své kritiky. Kritické hlasy politiků, vědců či veřejnosti nejčastěji letišti vytýkají ekologické dopady nového projektu. Šéf letiště však upozorňuje na to, že díky nové ranveji bude možné zrušit noční lety a vést letadla mimo hlavní město.

Nehledě na kritiku byl již projekt schválen pražskými zastupiteli. Novou ranvej by Letiště Praha mělo uvést do provozu v roce 2027.

Dalším z připravovaných projektů pražského letiště je rozšíření Terminálu 2, k jehož výstavbě firma čerpala svůj největší závazek v hodnotě 5 miliard. Nyní chce do jeho rozšíření zainvestovat dalších 16 miliard korun.