Jak se správně připravit na STK, aby proběhla hladce?

STK neboli státní technická kontrola, jedna z nejméně oblíbených činností, kterou si většina českých řidičů spojuje s problémy. Pokud se ale chtějí pohybovat legálně po silnici, kontrolám se nevyhnou. Není se však čeho bát, stačí se jen správně připravit.

Vozidlům bez STK hrozí vysoká pokuta

Nejprve je samozřejmě nutné vědět, kdy se na technickou kontrolu máme vypravit. To se dá snadno zjistit například ze zadní SPZ, kde je vyznačen měsíc a rok příští kontroly, nebo přímo z velkého technického průkazu. V něm je vyznačeno přímo přesné datum, do kdy je třeba, se na STK dostavit. V případě, že se na státní technickou kontrolu řidič nedostaví, je to jako kdyby například přestal platit povinné ručení, s autem již na silnici nesmí. Pokud tak učiní a bude chycen, hrozí mu ze strany Policie ČR vysoká pokuta.

Včasné objednání předejde celodennímu čekání

Samotná prohlídka vozidla trvá asi hodinu a vyplatí se na ní jít s předstihem. Zejména pokud motorista nechce v servisu čekat, vyplatí se včas objednat. Zejména od loňského roku, kdy se při kontrole musely začít pořizovat fotografie vozidel, kvůli přetáčení tachometru, došlo k prodloužení celé STK. Objednání tedy nutné není, ale v případě, že tak majitel vozu neučiní, může na prohlídku čekat třeba celý den.

Řádná příprava rovná se úspěšná STK

Ještě než se na STK motorista vydá, měl by řádně zkontrolovat vozidlo, a vyhnout se tak zbytečným komplikacím. Ti, kdo na to nemají čas, taky mohou využít služby některého z autoservisů. Některé podniky již dnes nabízejí dokonce STK na klíč. Vše probíhá velmi jednoduše. Majitel podepíše plnou moc a auto zanechá v servisu. Jeho zaměstnanci díky tomu s vozidlem sami projdou kontrolou, a dotyčný si pak jen automobil vyzvedne a s ním i novou červenou známku.

Co si vzít s sebou ke kontrole a na co si dát pozor

Ne každý však chce utrácet peníze za využití služeb autoservisu. Většina řidičů si raději zkontroluje své vozidlo sama, koneckonců na tom není nic složitého. Jako první se vyplatí dát dohromady veškeré dokumenty. Ve stanici STK budou požadovat především:

  • velký technický průkaz
  • osvědčení o registraci vozidla
  • protokol o měření emisí

Nyní se může motorista vrhnout na samotnou kontrolu auta. Nejprve se vyplatí vyzkoušet všechna světla, blinkry, brzdová světla. Následovat by měla důkladná zkouška brzd. Taktéž se vyplatí zjistit, v jakém stavu je podvozek, výfuk a podobně. V pořádku musí být samozřejmě i pneumatiky. Minimální hloubka dezénu je 1,6 mm, u zimního pneu 4 mm. Zároveň je potřeba odmontovat všechny poklice u jednotlivých pneumatik, technik to za řidiče rozhodně dělat nebude. Určitě stojí za to překontrolovat i povinnou výbavu vozidla, na jejíž absenci mnoho řidičů často pohoří.

Na samotný závěr by měla být prohlédnuta všechna skla. Zejména to přední, ze kterého by měly zmizet všechny věci, které tam nemají co dělat. Přijet na technickou kontrolu třeba s autonavigací na předním skle, nebo s clonami proti slunci na oknech u řidiče a spolujezdce, určitě není nejlepší nápad. Poté se již můžu motorista vypravit i se svým vozem do stanice STK.

Před samotnou kontrolou ještě následuje měření emisí, často se tak děje na jednom místě. Pokud je vše v pořádku, je proveden zápis do průkazu o měření emisí a na zadní SPZ nalepí technik zelenou známku.

S naší pomocí vše jistě dobře dopadne

Státní technická kontrola pak může skončit třemi způsoby. Nejlepší je, když je vozidlo zcela bez závad a na STK se vrátí až za další dva roky. Druhou možností je, že majitel dostane 30 dní na to, aby uvedl všechny nedostatky do pořádku. Poslední variantou je prohlášení automobilu za neschopný jízdy. Pokud však motorista bude postupovat přesně podle našeho návodu, celá kontrola jistě dopadne na jedničku.