Sezóna výmolů nastala! Co dělat, když díry v silnici poškodí auto?

Zima pomalu končí, a tím i nehody spojené s ledovkou a špatně odklizeným sněhem na vozovce. Řidičům však starosti nekončí, právě naopak. Mnoho silnic je plných výmolů a motoristé tak mají co dělat, aby se jim vyhnuli.

Poškozených vozovek po zimě přibývá

Stav silnic je po zimě opět velmi špatný. Časté střídání teplot pod bodem a nad bodem mrazu, které doprovázelo letošní zimní období, se velmi podepsalo na stavu našich vozovek. Na mnoha silnicích zejména druhé a třetí třídy, tak řidiči mohou nalézt mnoho prasklin a výtluků, z nichž některé jsou přes 10 centimetrů hluboké. Špatný stav vozovek tak přispívá k častějším dopravním nehodám, kterých v poslední době rapidně přibylo.

Zákonné pojištění problém s výtluky neřeší

V případě, že řidič do výmolu najede a způsobí si tím škodu na svém autě, čeká ho velmi nepříjemný kolotoč plný dokazování. Hlavní nevýhodou je, že povinné ručení v takovémto případě majiteli vozidla nijak nepomůže, neboť kryje škody spáchané na cizím, nikoliv na vlastním vozidle. Za stav komunikace vždy zodpovídá její vlastník, takže by logicky škodu měl uhradit on, nicméně není tomu tak. Pokud majitel silnice prokáže, že nemohl provést opravu například z důvodu špatného počasí a navíc ještě k vozovce umístil značku nerovnost na silnici, je prakticky za vodou.

Ideální je, když k nehodě vůbec nedojde

Z tohoto důvodu je vždy mnohem lepší prevence. Vždy, když motorista spatří zmíněnou dopravní značku, musí zpomalit a dávat velký pozor, kam jede. K poškození motorového vozidla ale může snadno dojít i při pomalejší jízdě, a tak nejlepším řešením je vyhnout se silnici plné děr.

Před plánováním trasy není od věci navštívit stránky vymoly.cz s informacemi o stavu jednotlivých komunikacích v České republice. Největší výhodou je, že web tvoří sami řidiči, kteří vždy přidají mapu a případně i foto, a tak informace jsou vždy aktuální.

Detailní dokumentace je nezbytná

I přes veškerou opatrnost nicméně k nehodě může dojít. Poté, co se tak stane by si měl řidič obléknout reflexní vestu, postavit před auto výstražný trojúhelník a zavolat Policii ČR, která nastalou situaci zdokumentuje. V případě, že z nějakého důvodu poškozený policisty zavolat nemůže, měl by alespoň sám pořídit co nejvíce fotografií poškozené vozovky a především samotného vozidla. Při dokazování může významně pomoci i případný záznam z autokamery. Ten především dokáže, že střet automobilu s narušenou vozovkou proběhl nečekaně, a jeho majitel mu nijak nemohl zabránit.

Poté jsou zúčastnění povinni sepsat záznam o dopravní nehodě, který se následně i s důkazním materiálem, tedy pořízenými fotografiemi, zašle příslušné pojišťovně. Sepsaný formulář musí obsahovat identifikační údaje místa a času nehody, jména a kontaktní údaje zúčastněných, příčinu a průběh.

S výtluky pomůže havarijní pojištění

Pak již nic nebrání tomu, obrátit se na vlastníka komunikace, poslat mu důkazy a požadovat po něm odškodnění za způsobenou škodu na motorovém vozidle. V případě, že se jednalo o jedinou díru, navíc nijak neoznačenou, má vlastník auta velkou šanci se svou žádostí uspět. V opačném případě se musí obrátit na soud. Měl by však počítat s tím, že v případě neúspěchu bude muset celé soudní řízení uhradit.

Vzhledem k tomu, že soudní pře často trvají velmi dlouho a jejich výsledek je nejistý, je nejlepším řešením sjednání havarijního pojištění. To také uhradí škody na autě v případě, že vozovka byla správně označená a řidič by tím pádem na odškodnění od jejího vlastníka neměl nárok.