Za jízdu po německých dálnicích se od roku 2019 bude platit mýtné

Všichni řidiči budou muset začít platit dálniční poplatek za využití německých dálnic. Právě tuto nemilou novinku schválil nedávno německý parlament. Vzhledem k tomu, že místním motoristům budou poplatky kompenzovány, pocítí je zejména cizinci.

Na mýtné doplatí hlavně cizinci

Německo usilovalo o zavedení dálničních poplatků již delší dobu. Opakovaně však naráželo na odpor Evropské unie. Původně německý parlament odhlasoval mýtné již v roce 2015, nicméně Evropská komise ho odmítla s tím, že je diskriminační vůči zahraničním řidičům. Těm místním měl být roční dálniční poplatek uhrazen pomocí daně z provozu osobních vozidel.

Spolková republika Německo a Evropská komise se proto dohodly na kompromisu, který spočívá ve snížení cen za krátkodobé dálniční známky a zvýhodnění velmi ekologických vozů. Nic tak již nebrání tomu, aby platba mýtného mohla být uvedena do praxe.

Výše dálničních poplatků se značně liší

Roční platba mýtného by měla vyjít na maximálně 130 eur a do výsledné ceny se započítává především objem motoru a množství emisí. Takto vysoké částky však zaplatí jen majitelé veterátů či zvlášť ojetých vozidel. V průměru však roční dálniční poplatek vyjde na 24 eur, tedy zhruba na 660 Kč. Vzhledem k tomu, že Německo musí vycházet vstříc majitelům ekologických vozidel, připlatí si ti, jejichž automobily jezdí na naftu.

Nový návrh taktéž vychází vstříc v případě cen mýtného na kratší dobu. Desetidenní poplatek se tak bude pohybovat, podle typu a stáří vozidla, v rozmezí 2,5 – 26 eur. Dvouměsíční používání dálnic majitele vozu vyjde na 7 – 50 eur a za roční mýtné zaplatí řidiči kolem 130 eur. Poplatky za použití německých dálnic se navíc budou od těch českých značně lišit. Místo klasických nálepek, na které jsou lidé zvyklí nejen u nás, ale i třeba v Rakousku, budou zde poplatky hrazeny přímo online prostřednictvím internetu nebo na čerpacích stanicích.

Situace se ještě může dramaticky změnit

Podle vyjádření německého ministerstva dopravy vydělá stát na mýtném přes 520 milionů eur za rok. Opozice však návrh odmítá s tím, že naopak celý systém bude velmi ztrátový. Okolní země navíc systém považují za diskriminační a Rakousko již dnes hrozí podáním žaloby, ke které se možná přidají i další státy, včetně České republiky. SRN také čekají v létě parlamentní volby a celá situace se tak může ještě radikálně změnit.

I přesto by však čeští motoristé, kteří pravidelně do Německa nejezdí, měli být před cestou obezřetní. Neměli by zejména zapomenout překontrolovat povinnou výbavu vozidla a nenechat doma zelenou kartu, která dokládá uhrazení zákonného pojištění. Kromě toho se vyplatí i sjednání havarijního pojištění, které je kryje v případě odcizení nebo poškození automobilu.