Velký manuál o krádežích aut. Jaká vozidla zloději milují, průběh krádeže a jak jí zabránit – 1. díl

Pryč jsou již časy, kdy stačilo otevřít zámek auta obyčejnou vlásenkou. Časy se mění, výrobci auta upravují, abych jejich odcizení zabránili, ale učí se i zloději. První díl našeho manuálu vás provede nejčastějšími způsoby krádeže vozidel.

Mizí nová i starší vozidla

Časté krádeže motorových vozidel jsou velkým nešvarem dnešní doby. V posledních letech sice počet odcizených automobilů postupně klesal, nicméně i přes to žádné vozidlo není v bezpečí před případnými nenechavci. Zejména určité značky vozidel zkrátka zloděje vždycky lákaly a nejspíše ještě nějaký čas lákat budou. Podle policejních statistik nejvíce mizí vozy značky Škoda, a to zejména Octavie, dále Fabie a Felicie.

Mnoho lidí si často myslí, že obětí krádeží, jsou hlavně nová auta, a v případě, že vlastní ojetiny, nemusí se o ztrátu svého miláčka příliš bát. To však není pravda, neboť v dnešní době se krade zkrátka všechno. Nová vozidla na objednávku a ta starší se zase rozeberou na náhradní díly, nebo se s nimi často páchá další trestná činnost.

Nejčastější způsoby odcizení

Dané vozidlo, které by mělo být předmětem krádeže, si nejdříve obhlídne takzvaný tipař. Ten nejprve informuje případné zájemce, a pokud ti o dané vozidlo stojí, vypraví se na místo technik, tedy skutečný pachatel, který provede odcizení. Způsob provedení se často mění, nicméně mezi nejčastější patří:

  • mechanická krádež
  • krádež pomocí odcizených klíčků
  • odtažení vozidla
  • odcizení zesílením signálu bezklíčového přístupu
  • krádež výměnou řídící jednotky

Poté, co je vozidlo otevřeno, technik do něj nasedá a urychleně s ním odjíždí na předem smluvené místo, kde ho na dva až tři dny odstaví. Pokud se do té doby k automobilu nikdo nepřihlásí, je odvezen do dílny. Kde buďto dojde k jeho přelakování výměně SPZ, a poté k jeho prodeji, třeba do bazarů v Německu, nebo je použito k dalším zločinům, a potom rozmontováno. Díly pak velmi často používají falešné asistenční služby, častěji známé jako lovci dopravních nehod, při své „pomoci“ řidičům v nesnázích.

Kradou profíci i amatéři

Někteří zloději naopak auto nechají namístě, a jdou jen po jeho obsahu, zejména po drahých navigacích. V tomto případě se ale spíše než o profíky, jedná o lidi, kteří nutně potřebují peníze, jako jsou třeba narkomani či bezdomovci. Samostatnou kapitolou nakonec pak jsou organizované gangy z ciziny, zejména z východoevropských zemí. Ty kradou většinou velmi drahá vozidla, přičemž vždy udělají nájezd, při kterém zmizí několik aut nejen z Česka, ale i z Německa nebo Rakouska. Pak je nějaký čas klid a po několika měsících se celá akce opakuje.